ДУАЛЬНА ФОРМА ОСВІТИ В УКРАЇНІ. ДОСВІД ВОЛОДИМИР - ВОЛИНСЬКОГО ЦПО.

ОСНОВНІ АСПЕКТИ ДУАЛЬНОЇ ФОРМИ  НАВЧАННЯ
 У ВОЛОДИМИР – ВОЛИНСЬКОМУ ЦПО

    Тенденції, що спостерігаються на ринку праці України на сучасному рівні розвитку техніки та світових технологій, свідчать про потребу інноваційного підходу до професійно – технічної освіти. Останні тенденції у професійній освіті свідчать про її переорієнтацію, впровадження нових форм співпраці навчальних закладів із роботодавцями. Саме такою ефективною формою співпраці є дуальна система навчання. Володимир - Волинський центр професійної освіти уже 16 років співпрацює із роботодавцями за дуальною формою навчання з професії "Оператор на автоматичних та напівавтоматичних лініях у деревообробленні". Навчання з елементами дуальної форми зарекомендувало себе як інноваційний прорив у профтехосвіті, як дуже вигідна приваблива форма навчання для усіх учасників навчального процесу, тому згодом у Володимир - Волинському ЦПО ще відкрито співпрацю з елементами дуальної форми із двох професій - електромонтер та електрогазозварник. 


           На території Волинської області деревообробна галузь представлена декількома  потужними  меблевими та деревопереробними підприємствами. Це «БРВ –Україна» та «Кроноспан –Україна» у Нововолинську, ТзОВ «Гербор –холдінг» у Володимирі –Волинському, «Фабрика м’яких меблів», меблеві фабрики «Гермес», «Золотий лев», «Олюс» та «Мелвін» у Луцьку, Ківерцівський ДОК, ПАТ Цумань  та інші. Щорічно зростає потреба кваліфікованих кадрів у галузі. У Володимир –Волинському діє потужне підприємство з іноземними інвестиціями з виготовлення корпусних меблів ТзОВ «Гербор – холдінг».
 
      З  метою досягнення високого рівня професійної підготовки у Володимир – Волинському ЦПО  із 01.09.2008 року запроваджено дуальну систему професійного навчання при підготовці кваліфікованих робітників з професії оператор на автоматичних та напівавтоматичних лініях у деревообробленні. Ініціаторами були керівники підприємства та навчального закладу і міський голова, які спільними зусиллями провели ліцензування нової спеціальності. За кошти роботодавця був створений кабінет спецтехнології деревооброблення, облаштований необхідними меблями, оргтехнікою, забезпечений зразками матеріалів, науково – методичною літературою. Також підприємство направило для викладання спецпредметів за професійним спрямуванням свого дипломованого спеціаліста , який навчає учнів теоретичним основам професії.
 
        Родоначальниками дуальної форми  вважають німців, вони вперше практикували тісне поєднання освіти та виробництва. Така система навчання визнана досить ефективною та інтенсивно запроваджується у світовій практиці. Особливістю дуальної системи професійної підготовки учнів Володимир-Волинського ЦПО  є те, що формування теоретичних знань проводиться в училищі у спеціально обладнаному кабінеті спеціальної технології, а виробниче навчання та виробничу практику учні проходять на виробничій базі підприємства.


Дуальна форма навчання  у Володимир –Волинському ЦПО реалізована за рахунок тісної співпраці із потужним меблевим підприємством ТзОВ «Гербор – холдінг», яке створене в грудні 1995 року. Меблева фабрика співпрацює більше, ніж із 300 оптовими партнерами та дилерами, які є регулярними споживачами продукції. Площа виробничих і складських приміщень  перевищує 45000 м2, підприємство представлене трьома виробничими цехами із випуску корпусних меблів та четвертим цехом по виготовленню м’яких меблів. Обсяг виробництва поступово збільшується, освоюються нові виробничі площі, впроваджуються новітні меблеві технології, розширюється  парк сучасного високотехнологічного обладнання із елементами ЧПУ та автоматичного програмного керування налічує більше 100 одиниць, а отже і виникає постійна потреба у кваліфікованих робітничих кадрах. Обладнання представлене автоматичними розкрійними центрами HOLZMA, багатошпиндельними свердлильними верстатами та крайколичкувальними верстатами із комп'ютерним управлінням фірми HOMAG, центрами для багатоступеневої обробки деревних матеріалів BAZ і WEEKE.

 
Особливістю дуальної системи професійної підготовки учнів Володимир-Волинського ЦПО є те, що формування теоретичних знань проводиться в училищі у спеціально обладнаному кабінеті спеціальної технології, а виробниче навчання та виробничу практику учні проходять на виробничій базі підприємства. Співпраця розпочинається  заключенням договорів на проходження виробничого навчання та виробничої практики, затвердженням робочих програм, ознайомлення учнів із інструкціями із охорони праці та проведення вступного інструктажу. Після того як учні підтвердили свої знання із охорони праці, їм проводять ознайомчу екскурсію на виробництво, де вони вперше знайомляться із технологією виробництва меблів.


Пізніше навчальний процес комбінується теоретичним навчанням та практичними заняттями. Теоретичні заняття випереджують практичні, тому учні закріплюють здобуті теоретичні знання на практиці, уже безпосередньо виконуючи виробничі завдання у цехах підприємства. Вивчення матеріалу проводиться  блоками, які поєднують ознайомлення учнів поетапно із різними операціями технологічного процесу виготовлення меблів. Учні розбиті на групи та розподілені по виробничих цехах по декілька чоловік, згідно наказу по підприємству за кожним учнем закріплений наставник на певній технологічній операції. Переміщення по робочих місцях здійснюються за графіком, який враховує усі теми програми виробничого навчання для даного кваліфікаційного розряду. У першому семестрі проводиться підготовка для ІІІ – го кваліфікаційного розряду оператора автоматичних і напівавтоматичних ліній, яка завершується виробничою практикою та поетапною кваліфікаційною атестацією. У другому семестрі проводиться підготовка на ІV кваліфікаційний розряд, яка завершується переддипломною практикою, державною кваліфікаційною атестацією та працевлаштуванням. Головою комісії на кваліфікаційних іспитах є головний технолог підприємства. Щороку 30-40% випускників отримують високий рівень під час здачі ДКА, що підтверджує високу ефективність навчання безпосередньо на базовому підприємстві.




Які функції відіграє базове підприємство у запровадженні дуальної системи навчання:
-            це проведення інструктажів, контроль за дотриманням вимог охорони праці;
-            забезпечення учнів спецодягом, ЗІЗ, контрольно – вимірювальним інструментом;
-            закріплення наставників за кожним учнем на період навчання
-            контроль за дотриманням вимог  охорони праці, трудової дисципліни, виконанням процесів
-            організація робочого місця, забезпечення сировиною та матеріалами, технологічною документацією
- участь представників роботодавця у роботі кваліфікаційних комісій.

          Розподіл навчального матеріалу у рамках навчання за дуальною системою здійснюється таким чином: 40% відсотків навчального часу відводиться на теоретичне навчання і 30% відсотків виробниче навчання на базі підприємства, 30% виробнича практика. Усі програми навчання редагуються із врахуванням регіонального компоненту, здійснюється максимальна орієнтація на базове виробництво.

Виробниче навчання на підприємстві включає наступні етапи підготовки:
1. Затвердження програми, обстеження умов виробничої діяльності, заключення договору на проведення виробничого навчання.
2. Проведення вступного і первинного інструктажів, ознайомча екскурсія на виробництво. Закріплення наказом наставників за кожним учнем.
3. Вивчення основних характеристик сировини і матеріалів, конструктивних особливостей обладнання. Складання графіка переміщення по операціях технологічного процесу.
4. Виконання технологічних операцій, встановлення різального інструменту, програмування верстатів,  вивчення методів контролю якості.Типовий розпорядок робочого дня учня під час заняття із виробничого навчання:

v Отримання інструктажу з ОП (10 хвилин)
v Отримання змінного завдання (5 хвилин)
v Ознайомлення із операційними картами (10 хвилин)
v Налаштування верстата на розміри, підбір                                                                              сировини та матеріалів (25 хвилин)
v Виконання технологічної операції (260 хвилин)
v Контроль якості періодичний (15 хвилин)
v Технологічна перерва   (2*10 хвилин)
v Прибирання робочого місця, підсумки заняття (15 хвилин)


Переваги дуальної системи навчання у порівнянні із стандартним освітнім процесом:

-  Підготовка робочих кадрів безпосередньо під виробництво, вивчення сучасних , передових технологій.
-  Економія часу та коштів на пошук та підбір робітників, їх перенавчання та адаптацію до умов підприємства.
-  Зменшення витрат на укомплектування навчального закладу сучасним технологічним обладнанням, утримання майстерень, тут можна зазначити, що ні один навчальний заклад не зможе забезпечити майстерні таким обладнанням, як на підприємстві.
Суттєвою перевагою є те, що наші випускники мають гарантовану впевненість у завтрашньому дні – це 100% працевлаштування , учні отримують перше робоче місце із достойною оплатою праці та соціальними гарантіями.
Це вигідно державі, адже дуальна система дає можливість реалізовувати зміст професійно-технічного навчання згідно діючого законодавства і державних стандартів професій та, водночас, зменшити витрати на укомплектування навчального закладу сучасним технологічним обладнанням, утримання майстерень.
Вигідно навчальному закладу, тому що навчальний заклад забезпечує учнів теоретичними знаннями, достатньою професійною орієнтацією, не постає проблеми у працевлаштуванні випускників, підприємство матеріально допомагає у облаштуванні навчального кабінету для проведення теоретичної частини навчання.
Вигідно для учнів, оскільки вони рано набувають добрі знання і стійкі професійні прийоми та навички роботи, самостійність і безболісну адаптацію до дорослого життя, у них з’являється впевненість в завтрашньому дні, отримують перше робоче місце із достойною оплатою праці. Підсумовуючи співпрацю Володимир-Волинського ЦПО та підприємства «Гербор-холдінг» у впровадженні дуальної форми навчання  можна констатувати, що дуальна форма за шістнадцять  років  співпраці довела свою успішність та ефективність, оскільки понад сотню наших випускників операторів деревообробних ліній успішно працюють на даному підприємстві, ми щорічно отримуємо лише похвальні відгуки про їх професійні якості та рівень підготовки. Дуальна форма професійного навчання забезпечує більш тісний зв’язок між теорією і практикою, створює сприятливі умови для адаптації випускників у дорослому житті.

НАВЧАННЯ З ЕЛЕМЕНТАМИ ДУАЛЬНОЇ ФОРМИ ТА МІЖНАРОДНІ ПРОЄКТИ У ВОЛОДИМИР - ВОЛИНСЬКОМУ ЦПО

Про дуальну освіту ми не просто чули, а Володимир-Волинський центр професійної освіти одним із перших  в Україні (у 2008 році) запровадив дуальну форму навчання з професії: «Оператор на автоматичних та напівавтоматичних лініях у деревообробленні» на базі підприємства з іноземними інвестиціями ТзОВ «Гербор Холдінг». Цьогоріч успішно стартував випуск 16 – тої групи операторів деревообробних ліній, із перших днів нам ця новітня форма освіти досить сподобалась, тому що вона давала вражаючі результати: високі професійні знання учнів, оплачувана практика, можливість навчатися в реальних умовах виробництва на дороговартісному обладнанні, гарантоване працевлаштування, матеріальна підтримка навчального закладу партнером – роботодавцем.

Родоначальниками дуальної освіти вважають німців, томи ми вирішили впевнено переймати досвід у людей професійних, які пройшли цей шлях і зуміли його відшліфувати у всіх тонкощах.

У 2019 році Володимир – Волинський центр професійної освіти розпочав співпрацю у потужному німецько – українському проєкті «Партнерство у сфері професійно-технічної освіти в Україні», який реалізується освітнім центром баварської економіки bbw gGmbh за фінансової підтримки Федерального Міністерства економічної співпраці та розвитку Німеччини (BMZ) та з управлінської участі організації «Sequa», яка відповідає за координацію програми «Освітньо-професійні партнерства». Програма освітньо-професійного партнерства (BBP) має на меті доповнювати заходи державної дво- та багатосторонньої співпраці для покращення системи професійної освіти в країнах-партнерах.

Головним завданням проєкту є покращення шансів на працевлаштування випускників професійних (професійно-технічних) навчальних закладів у трьох західноукраїнських регіонах (Львівській, Волинській та Івано-Франківській областях) в результаті професійної освітньої підготовки, яка тісніше спрямована на кваліфікаційні потребами місцевих підприємств.

Мета проєкту – допомогти професійно-технічним навчальним закладам, які беруть участь у проєкті, зорієнтувати свої освітні навчальні пропозиції на потреби приватного сектора, підвищення якості освітнього процесу і покращення іміджу профтехосвіти; покращення організаційної структури закладів ПТО і розбудова мережі між навчальним закладом та підприємством.

У 2019 році між Володимир-Волинським ЦПО та Освітнім центром баварської економіки (bbw) gGmbH  було підписано угоду про реалізацію проєкту освітньо-професійного партнерства «Партнерство у сфері професійно-технічної освіти в Україні», разом з тим між закладом та підприємством партнером ПрАТ НВК «Мікроклімат» було укладено угоду про підготовку кваліфікованих робітників за дуальною формою навчання з професії: Електрогазозварник. Водій автотранспортних засобів категорії «С».

У 2022 році стартував другий етап співпраці між навчальним центром та Освітнім центром баварської економіки (bbw) gGmbH  було підписано додаткову угоду про реалізацію проєкту освітньо-професійного партнерства «Партнерство у сфері професійно-технічної освіти в Україні» з включенням додаткової професії, разом з тим між закладом та підприємством партнером ТзОВ «П‘ятидні» було укладено угоду про підготовку кваліфікованих робітників за дуальною формою навчання з професії: Електромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування. Водій автотранспортних засобів категорії «С».

В липні 2023 року в закладі освіти за підтримки роботодавців було відкрито кваліфікаційний центр, який акредитовано Національним агентством кваліфікацій за такими професіями:

·       Електромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування 2,3,4 розряду;

·       Електрогазозварник 2,3,4 розряду.

В грудні 2023 року між Володимир-Волинським центром професійної освіти та Освітнім центром баварської економіки (bbw) gGmbH було досягнуто домовленостей про включення закладу освіти з його двома проєктними професіями в наступну фазу проекту та підготовлена  документація на впровадження у проєкт ще двох професій: слюсар з ремонту колісних транспортних засобів та майстер з монтажу та обслуговування систем відновлювальної енергетики.

   

За період співпраці у проєкті, працівники Володимир – Волинського ЦПО  разом із роботодавцями:

·       взяли участь у  116 практичних семінарах та воркшопах (онлайн та офлайн);

·       взяли участь у трьох ділових поїздках у Німеччину з метою вивчення досвіду впровадження елементів дуальної освіти;

·       16 педпрацівників закладу пройшли стажування та підвищення кваліфікації, у рамках співпраці;

·       працівники закладу є співавторами практичного довідника + планер «Стратегія співпраці зі спільними заходами між навчальним закладом та підприємствами»;

·       центр професійної освіти отримав матеріальної допомоги у натуральній формі на покращення матеріально-технічної бази та навчального процесу обладнання та матеріалів на суму більше 3 млн. грн.

На цьому наша проєктна діяльність не зупиняється, ми шукаємо нових партнерів, тому що прагнемо впевнено пришвидшити кроки розвитку та переформатування закладу професійної освіти на новий рівень. У грудні 2023 року підписаний меморандум про співпрацю з навчальними закладами Естонії для участі у спільному ecтонсько - українському проєкті  за підтримки Кабінету Міністрів Естонії та відділу освіти Фінляндії. Уже проведено дві партнерських зустрічі та розроблено дорожню карту наступних дій, обговорено основні інтереси ключових стейкхолдерів для спільної участі у проєктах від Еразмус+.

Якщо хтось вагається чи варто  розпочинати навчання за дуальною формою, ми однозначно скажемо «так», адже такий формат взаємовідносин має великий потенціал на шляху розвитку професійної освіти та української економіки. Світ не стоїть на місці - він у шаленому ритмі змін, щоб бути актуальним та конкурентоспроможним, потрібно рухатись у потоці інновацій, переймаючи на впроваджуючи передовий досвід провідних закладів професійної освіти європейських країн, залучаючи до тісної співпраці місцевих роботодавців. 

ЛИШЕ У ТІСНОМУ ТАНДЕМІ З РОБОТОДАВЦЯМИ ТА МІЖНАРОДНИМИ ПАРТНЕРАМИ,  МИ ВІДБУДУЄМО НАШУ РІДНУ  УКРАЇНУ ТА ПІДІЙМЕМО ЇЇ НА П'ЄДЕСТАЛ ЕКОНОМІЧНОГО УСПІХУ ТА ЗРОСТАННЯ!

Немає коментарів:

Дописати коментар